A

Jak wyczyścić zapieczone kierownice zmiennej geometrii bez demontażu turbosprężarki?

Zapieczone kierownice zmiennej geometrii powodują co najmniej kilka niepokojących objawów. Jako pacjent wystąpi dziś Audi A4 B6 1.9 AVF. W wielu przypadkach można byłoby pomyśleć, że czeka nas demontaż turbosprężarki. Gorszą wizją jest jej regeneracja, która niestety pochłania resztki żółtych pieniążków z portfela. Mam dla Ciebie dobrą wiadomość! Jak się okazało możesz to naprawić za… uwaga, usiądź… nieco ponad 10 PLN. Zaskoczony? ja też. Teraz powiem Ci jak tego dokonać. 

Warto byłoby zacząć od krótkiej charakterystyki problemu. Jak to mówią żartobliwie- diesel musi kopcić :D. To kopcenie bierze się nie tylko ze spalania mieszanki paliwowo- powietrznej, ale często również ze spalania oleju. Szczególnie kiedy silnik pierwsze lata młodości ma już za sobą. Być może pamiętasz z poprzednich postów jak wygląda układ dolotowy współpracujący z zaworem EGR.

Podobnie dzieje się w przypadku turbosprężarek. Gdyby spaliny były czyste, ekolodzy by nas nie ścigali za nadmierną emisję.

W samej turbinie, układzie wydechowym, w filtrze FAP itd. zbiera się sadza. Wszystko jest ok, kiedy silnik ma stosunkowo niski przebieg. Później ciśnienie spalin nie daje już rady wyrzucać tej sadzy na zewnątrz i tworzą się z niej spieki,  w silnikach bardziej zużytych wręcz „smar”- co możesz zobaczyć na poniższym zdjęciu:

Posiadacze turbosprężarek ze zmienną geometrią są narażeni dodatkowo na zmniejszenie zakresu pracy kierownic, lub ich unieruchomienie. Taki stan rzeczy może być spowodowany także jazdą na krótkich odcinkach, w trybie miejskim lub niedokończone wypalanie FAP.

Czym to się objawia?

Z własnych obserwacji wynika kilka przypadków. Jest to między innymi spadek mocy, turbina wkręca się na wysokie obroty, występuje nadmierne kopcenie oraz błąd check engine. Kierownice, które stoją w miejscu nie regulują przepływu powietrza, a więc w różnych zakresach obrotów mogą wystąpić całkiem różne współczynniki stechiometryczne. To oczywiście jest uzależnione, w którym konkretnie miejscu kierownice się zablokują. Silnik może mieć mieszankę zbyt bogatą, lub zbyt ubogą. W konsekwencji może to powodować dławienie silnika, lub też kopcenie spowodowane stałą, zbyt dużą dawką paliwa.

Co to są te kierownice?

Wyglądają one tak jak na poniższym zdjęciu. Zdjęcie przedstawia kierownice z  Garretta GT1544V.

W dużym skrócie: w zależności od wartości podciśnienia, zmienia się wysterowanie zaworu west gate. Zawór ten poprzez dźwigienkę zmienia położenie kierownic, które z kolei wprowadzają spaliny w mniejsze lub większe zawirowanie zmieniając ich energię kinetyczną.

Jak je wyczyścić bez demontażu turbosprężarki?

Jak już pisałem wcześniej, jest na to sposób, może nieco kontrowersyjny, ale potwierdzam, jego skuteczność. Mianowicie wystarczy wykorzystać znany Ci pewnie produkt, do czyszczenia piekarników. Tak, mowa o Mr. Muscle. Cały proces jest bardzo łatwy do wykonania. Potrzebujesz podstawowych kluczy, oraz „trochę” większej strzykawki. Zaczynamy od zdjęcia kolektora wydechowego, czy też rurki doprowadzającej spaliny do EGR jak na poniższym zdjęciu.

W każdym razie chodzi o to, by dostać się do strony „gorącej” turbosprężarki. Celem przypomnienia: strona gorąca, czyli ta, przez którą przepływają spaliny- bo tam też znajdują się wcześniej wspomniane kierownice. Na poniższym zdjęciu znajduje się ona w prawej połówce turbosprężarki.

Następnie przy pomocy wężyka wtryskujemy dużą ilość Mr. Muscle do kanału spalinowego turbosprężarki i czekamy około pół godziny. Teraz zdejmujemy wąż podciśnienia z gruszki (zawór west gate) i przy pomocy innego wężyka podłączamy go pod strzykawkę. Dla jasności- tutaj nic nic nie wstrzykujemy, chodzi tylko o sztuczne wysterowanie zaworu poprzez strzykawkę. Poprzez ruch tłoczka strzykawki powodujemy ruch membrany zaworu west gate, a to z kolei powoduje ruch kierownic turbosprężarki. Po półgodzinnym spa, powinny dać się już rozruszać. Następnie znów wpuszczamy dużą ilość Mr. Muscle do wnętrza turbiny i znów czekamy pół godziny. Powtarzamy czynność ze strzykawką i skręcamy wszystko.

Po wszystkim odpalamy silnik i wybieramy się na małą przejażdżkę. Kiedy silnik osiągnie temperaturę pracy, należy przytrzymać go na wysokich obrotach (np. 3 bieg i droga ekspresowa) – cały syf powinien opuścić nasz układ wydechowy. Nie obawiajcie się o wasz FAP, czy katalizator- nic złego mu się nie stanie. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error

Obserwuj na także na: