3 wybrane sposoby pomiaru napięcia akumulatora oraz napięcia ładowania alternatora

Akumulator z czasem traci swoją sprawność, czy pojemność. Słaby stan akumulatora lub
niewystarczające ładowanie alternatora może się przyczynić do całkowitego jego rozładowania. Zbliża się
zima, więc to można powiedzieć ostatni dzwonek do tego, aby wykonać pomiary i ewentualnie podjąć
działania naprawcze. W przeciwnym przypadku istnieje duże ryzyko, że będziesz musiał znaleźć kogoś,
kto pomoże odpalić Ci z kabli, pomijając już fakt, że prawdopodobnie żaden z was ich przy sobie nie
wozi.

W pojazdach samochodowych występują instalacje prądu stałego. Co prawda sam alternator generuje napięcie przemienne, jednak później jest ono prostowane, stabilizowane itd. I do instalacji trafia 12 V ( wsamochodach ciężarowych jest to 24 V )

Spójrz, Twój akumulator posiada dwa bieguny: dodatni i ujemny, zwane inaczej plusem i minusem(lub masą). Oznaczenia są „wyryte” na obudowie akumulatora. Gdybyś nawet nie mógł ich znaleźć, kolor czerwony przewodu, będzie oznaczał plus, kolor czarny minus.

1. Pomiar napięcia multimetrem

Jeśli jesteś pewien, że w Twoim samochodzie występuje instalacja 12 V, co z resztą możesz odczytać z akumulatora- ustawiasz zakres pomiarowy 20 V DC. Jeśli jednak nie masz pewności, czy nie znajduje się tam napięcie 24 V, które przewyższałoby ten zakres- ustawiasz o jeden rząd wyżej- czyli 200 V DC. Przewody podłączasz w następujący sposób: czarny, do wejścia COM- potocznie zwanego również masą, a czerwony przewód do wejścia oznaczonego „V” jak napięcie, „Ohm” jak pomiar rezystancji oraz „f” jak pomiar częstotliwości.

multimetr

W pierwszym przypadku, gdzie do akumulatora jest dobry dostęp- włączasz czarny przewód do klemy, czy też bieguna ujemnego, a czerwony przewód do bieguna dodatniego. Przy pomiarze takiej instalacji, jeśli pomylisz bieguny- nic wielkiego się nie stanie, ponieważ taki miernik jest zabezpieczony przed zmianą polaryzacji. Wynik na ekranie będzie miał minus przed wartością. Jednak w przypadku pomiarów wyższych napięć, musisz zwrócić na to szczególną uwagę, ponieważ możesz uszkodzić mierzoną część i/lub przyrząd pomiarowy.

W drugim przypadku kiedy Twój akumulator jest częściowo ukryty w podszybiu, zwykle w stronę komory silnika jest odsłonięty biegun dodatni. W takim przypadku możesz dotknąć czerwoną sondą plusa akumulatora, a masę wziąć skądkolwiek, chociażby z obudowy silnika, czy innej metalowej rzeczy, która ma kontakt z karoserią. Jeśli nie masz w domu multimetru, bez problemu jego podstawową wersję znajdziesz w większości hipermarketów. Do tego celu takie podstawowe funkcje w zupełności Ci wystarczą. Kosz to około 15 PLN.

2. Pomiar przy użyciu diagnozera OBD

To całkowicie bezpieczny sposób pomiaru, który może wykonać nawet dziecko. Jest jednak jeden warunek- Twój pojazd musi być wyposażony w gniazdo OBD, no i oczywiście musisz posiadać też urządzenie OBD. Za swoje zapłaciłem pewnie około 10 PLN.

urządzenie OBDII Bluetooth

Po wpięciu urządzenia do gniazda OBD, zyskujesz możliwość odczytu oraz usuwania błędów, ale także pomiaru parametrów pracy. Następnie pobierasz na swój telefon aplikację do OBD przykładowo może być to PISTON, łączysz się z urządzeniem poprzez bluetooth i masz wyświetlone napięcie akumulatora.

Citroen C5 OBDII

Banalne prawda?

3. Pomiar przy użyciu wbudowanej diagnostyki samochodowej.

Niektóre pojazdy posiadają tak zwane ukryte menu serwisowe- tak też jest w moim np. Fordach. Po wciśnięciu odpowiedniej kombinacji klawiszy, przechodzisz do menu serwisowego, gdzie masz mnóstwo informacji między innymi na temat stanu Twoich czujników, kodów błędów itd. – możesz tam również odczytać napięcie akumulatora. Możesz ten proces zobaczyć w jednym z moich poprzednich filmów.

Teraz przejdźmy do kolejnego punktu, to znaczy do pomiaru akumulatora, oraz ładowania akumulatora. Nic prostszego. W przypadku, kiedy silnik nie pracuje, a sam akumulatora nie jest obciążony przez radio, światła itp- wykonując pomiar, mierzysz napięcie jakie w danej chwili posiada akumulator.

FORD S-MAX menu serwisowe

Wynik powinien się znajdować w okolicach 12 V, nawet nieco więcej. Kiedy wynik jest niższy, nie oznacza to od razu, że akumulator nadaje się do wymiany- być może jest po prostu nadmiernie rozładowany, a alternator nie daje rady go ładować. Stąd przechodzimy do pomiaru napięcia ładowania akumulatora.

Pomiar wykonujesz identycznie, tych samych punktach pomiarowych  jednak przy uruchomionym silniku. Wtedy w instalacji powinno pojawić się napięcie w granicach 14-14,5 V. Jeśli jest dużo poniżej, to znaczy, że alternator może wymagać regeneracji- objawia się to wcześniej np. mrugającymi światłami itd. To jeszcze nie koniec- jeśli alternator nie ładuje, to jeszcze nadal nie znaczy, że wymaga regeneracji, w pierwszej kolejności należy sprawdzić regulator napięcia. To element odpowiadający za to, aby do instalacji samochodu nie przedostawało się zbyt duże napięcie oraz zbyt dużo „szumów”, bo nie oszukujmy się, alternator nie generuje idealnej sinusoidy, a wyprostowane napięcie nie ma idealnie prostej kreski, dlatego stosuje się stabilizatory, filtry, itd.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *