15 rzeczy, o które powinieneś zadbać w okresie jesienno-zimowym

Okres zimowy zbliża się wielkimi krokami i jest to już ostatnia chwila, aby zadbać o swój pojazd oraz prawidłowo przygotować go do użytku. Wyszczególniłem dla Ciebie 15 punktów, które są bez wątpienia ważne nie tylko z perspektywy żywotności Twojego pojazdu, ale również Twojego bezpieczeństwa oraz komfortu. Zobacz o czym należy pamiętać: 

1. Sprawdź ciśnienie w oponach oraz zmień opony na zimowe. 

Jeśli uważałeś na fizyce (ja nie uważałem, ale wiem) to zapewne wiesz, że zgodnie z „jakimś fajnym prawem” odnoszącym się do mechaniki gazów- wraz z obniżeniem się temperatury, zmniejsza się również objętość ciśnienie. Zbyt niski poziom ciśnienia może spowodować rozszczelnienie, a z drugiej strony zbyt wysoki poziom powietrza może powodować mniejszą kontrolę nad pojazdem.

2. Zadbaj o wycieraczki- jesienią i zima częściej używasz

Dobry stan wycieraczek, bez wątpienia wpływa na komfort jazy, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo na drodze. Koszt wycieraczek w dzisiejszych czasach nie jest przesadny i nikt już z pewnością nie naprawia/ nie wymienia samych gum, a kompletne pióro. Wymiana również jest banalnie prosta, więc koszty serwisu można przyjąć w granicach 0 PLN + cena wycieraczek.

3. Wyczyść odpływy wody – stojąca woda może powodować problemy z nawiewem oraz zwiększa korodowanie nadwozia

W większości samochodów właśnie w podszybiu znajduje się kanał, którym wciągane jest świeże powietrze z zewnątrz. Duża ilość zanieczyszczeń w postaci liści, igieł z drzew itd. może powodować zatykanie kanałów odpływowych, które również są tam ulokowane. Głównie tamtędy woda spływająca z szyby, dachu itd. spływa kanałami dalej w dół. Zatkane kanały powodują gromadzenie się wody, która może dostać się do tego kanału, a w następstwie uszkodzić elementy nawiewu. Dodatkowo stojąca woda, gnijące liście itd. przyczyniają się do szybszego korodowania nadwozia.

4. Wymień filtry

Warto wymienić komplet filtrów właśnie przed zimą. Dlaczego?

Zacznijmy od filtra paliwa. Podczas jazy, paliwo wracające z wtrysków do baku jest ciepłe, temperatura na zewnątrz niska, co może powodować skraplanie się wody w baku. Między innymi dlatego zaleca się, aby w tym okresie poziom paliwa był bliżej pełnego baku. Część z tych skroplin może zostać zassana, a następnie wyłapana przez filtr. Cząsteczki wody następnie opadają na dno filtra.

Kiedy uzbiera się ich większa ilość, może zamarzać- szczególnie jeśli masz filtr bez podgrzewacza (przykładowo w VAG-ach powrót paliwa przechodzi przez filtr ogrzewając go, w przypadku PSA jest to elektroniczny podgrzewacz, którego tańsze zamienniki filtra zwykle nie mają), a także ograniczać przepływ, przez co mogą powstać problemy z rozruchem, lub silnik będzie „przymulony”. Filtry mają możliwość spuszczania zanieczyszczeń z dna i tego również w czasie zimy warto od czasu do czasu zajrzeć.

inspekcja płynów wymiana oleju

Mogłoby się wydawać, że zimą filtr powietrza oraz filtr kabinowy jest zbędny ponieważ klimatyzacja nie pracuje, a powietrze w zimie jest czyste. Nic bardziej mylnego. Powietrze zimą może być zanieczyszczone jeszcze bardziej, chociażby w związku z ogrzewaniem budynków. Warto wraz z wymianą filtru oleju, wymienić także filtr paliwa. Zadbaj również o dobrej jakości filtr kabinowy, z węglem aktywnym. Dzięki temu zapewnisz sobie lepszą jakość powietrza, a także znacznie ograniczysz smród pochodzący ze spalin oraz dymu.

Olej i filtr oleju- wypracowany olej, nie posiada już odpowiedniej lepkości oraz ma zmienioną charakterystykę temperaturową. Zmniejszona lepkość może powodować szybsze zużywanie się elementów współpracujących, a zwiększona gęstość oleju w niskich temperaturach, może powodować zwiększone problemy z rozruchem silnika, poprzez wyższe opory własne.

5. Zbadaj jakość płynu chłodniczego 

Osobiście chyba nie znam już osoby, która w dzisiejszych czasach jeździ na wodzie, ale pewnie takie osoby są !  płyn chłodniczy, ważną, rzeczą, jest!!! Stosowanie dobrego płynu ogranicza osadzanie się kamienia w układzie chłodzenia, ma lepszą przewodność cieplną. Ponadto cechuje się też niską temperaturą zamarzania, oraz wysoką temperaturę wrzenia. Korzyści? podczas zimy nie rozsadzi bloku silnika, w kiedy nastąpi niespodziewana awaria, zyskasz nieco więcej czasu zanim zagotujesz silnik  chyba nie powinienem aż tak szczegółowo głośno myśleć.

Tester płynu chłodzącego kupisz w cenie paczki fajek, a jest to sprzęt wielokrotnego użytku! jeśli nie zmierzysz nim płynu, to przynajmniej zobaczysz, czy piwo ma tyle alkoholu, ile obiecali na etykiecie:)

6. Uzupełnij zimowy płyn do spryskiwaczy

Skończył się okres, gdzie dozwolona była woda z płynem Fairy, który czyści wszystko! Pora zainwestować już w zimowy płyn do spryskiwaczy, bo nie wiadomo, kiedy zima nas zaskoczy, bo drogowcy akurat dają się nabrać co roku!  Jeśli kupisz dobry płyn, a ceny są jakie są, to jeszcze jakiś czas możesz mieszać go pół na pół z letnim, ale bliżej zimy, to już nie ma zmiłuj.

7. Zabezpiecz podwozie 

No właśnie, bardzo ważny punkt. Podwozie naszego pojazdu będzie narażone na mnóstwo wilgoci, zanieczyszczeń oraz chemii, zapobiegającej oblodzeniu jezdni. Jeśli dodatkowo po pracy stawiasz w auto w ciepłym garażu, dajesz idealne warunki do pożarcia Twojego podwozia. Naprawdę wystarczy poświęcić dosłownie 2-3 h aby zabezpieczyć podwozie. Są już nawet farby, które nie wymagają wcześniejszego oczyszczenia korozji, tylko kładzie się je prosto na rdze! Na sam koniec wszystko można „utwardzić” sprayem antykorozyjnym, lub też baranem w sprayu. Koszty nie przewyższą 100 PLN, więc chyba nie warto się nawet zastanawiać.

8. Zabezpieczy nadwozie – czyszczenie, twardy wosk

Jeśli chcesz, by Twój samochód lśnił na wiosnę, to nadwozie również zasługuje na nieco dopieszczenia. Pomijam już to, że korozja czyha nie tylko na podwozie, ale również na nadwozie i to w często najmniej oczekiwanych miejscach. Warto dokładnie wymyć nadwozie, najlepiej ręcznie z 2-3 razy, jeśli ktoś ma dodatkowo 2-3 h czasu, może je również oczyścić przy pomocy glinki, efekt gwarantowany. Następnie całość zabezpieczyć dobrym twardym woskiem, który dobrze wypełni pory i mikro ubytki w powłoce lakierniczej. Ochrona taka powinna być skuteczna nawet do kilku tygodni. Inną zaletą jest też to, że brud nie czepia się tak chętnie, a później łatwiej się go zmywa.

9. Sprawdź oświetlenie- potrzebujesz być bardziej widoczny!

Temat BARDZO często bagatelizowany przez użytkowników pojazdów. Jesienią, czy zimą, jedziesz do pracy- ciemno, wracasz z pracy ciemno. Potrzebujesz dobrych świateł, jak również potrzebujesz być bardziej widoczny. Ważne jest, aby mieć wszystkie światła sprawne- nowe auta posiadają już coraz bardziej rozbudowane funkcje auto-diagnostyki, więc widzisz od razu, że coś się zjarało. Równie ważne jest prawidłowe ustawienie świateł, aby nie stwarzać zagrożenia w ruchu drogowym (nie oślepiać innych kierowców). W tym okresie bardzo łatwo o nieuwagę oraz wypadek, także nie oszczędzaj 10-20 PLN na bezpieczeństwie. Ustawienie świateł trwa kilka minut, przemyśl to  Jeśli jesteś użytkownikiem świateł soczewkowych- sprawdź, czy nie są „mleczne” – mają być przejrzyste, w przeciwnym razie również ograniczają i nieprawidłowo skupiają strumień światła.

kontrola oświetlenia

10. Sprawdź jakość akumulatora 

Znasz ten stan, kiedy wstajesz rano, śpieszysz się do pracy, a nawet kontrolki nie chcą już świecić? zaczyna się stres, kogo poprosić o pomoc, by można było odpalić od niego. Kiedy już znajdujesz taką osobę, zaczyna się szukanie kabli, bo przecież żadne z Was nie wozi ich ze sobą i finalnie wzywasz pomoc drogową i płacisz. Po co Ci to? zmierz stan swojego akumulatora i śpij spokojnie. To nie wszystko co chciałbym Ci powiedzieć. Pomiar multimetrem to jedno, napięcie może się zgadzać i teoretycznie znajdować się w rozsądnej granicy.

pomiar napięcia akumulatora

Ważny jest pomiar akumulatora pod obciążeniem, czyli po dołożeniu konkretnej rezystancji (zwiększenie poboru prądu). Zimą opory własne silnika są o wiele wyższe, niż latem, dlatego pomiar pod obciążeniem wskaże faktyczny stan akumulatora. Dodatkowo, możesz kupić specjalny futerał na akumulator, który również troszkę ochroni go przed dużym mrozem. Pomiar przy włączonym silniku, da Ci również informację o stanie alternatora, ponieważ może się okazać, że akumulator jest w porządku, a ładowanie jest bardzo słabe.

11. Sprawdź stan płynów 

Nie wystarczy mieć określony stan płynów, ważna jest też ich jakość. Tak samo jak we wcześniej wspomnianym płynie chłodniczym. Pierwszy na myśl przychodzi mi płyn hamulcowy- dobrze, jeśli go mamy, ale dobrze jest też zbadać procent wilgoci w płynie. Nawet mała ilość wody w układzie hamulcowym, może się przekładać na znaczne wydłużenie drogi hamowania oraz powstawanie korozji w obwodach. Nie wierzysz? na YouTube bez problemu znajdziesz testy, które są na to dowodem.

Stary płyn hamulcowy, posiada również niższą temperaturę wrzenia, przez co obniża się jego sprawność, a co za tym idzie skuteczność hamowania. Wymiana płynu w całym obwodzie, jeśli zrobisz to we własnym zakresie to koszt do 100 PLN i raz na 2-3 lata warto to zrobić. Pomiar oraz ocena wizualna tarcz i klocków, również jest w tym przypadku na wagę złota.

Kontrola klocków hamulcowych

12. Zaopatrz się w płyn zapobiegający osadzaniu parafiny

Jeśli jesteś użytkownikiem diesla, jesteś też narażony na wytrącanie się parafiny w baku, ta z kolei może zatykać filtr paliwa, a co najgorsze nawet same wtryskiwacze. Aby temu zapobiec, zakup sobie odpowiedni „conditioner”, który zapobiega wytrącaniu się tej parafiny. Koszt to około 8 PLN- wystarcza na średnio dwa tankowania, czyli koszt zabiegu to 4 PLN na jeden bak! Tankujesz do pełna, wlewasz pół butli i zapominasz:) o właśnie i kolejny raz powtórzę, ważne jest, by ilość paliwa w zimie, była bliska pełnemu bakowi.

13. Sprawdź przewody zapłonowe, stan świec zapłonowych oraz w silniku diesla stan świec żarowych

Zimą silnik narażony będzie w większym stopniu na działanie wilgoci, mrozu itd. Zajrzyj w kajecik i sprawdź, kiedy ostatnio wymieniałeś świece i przewody zapłonowe. Myślę, że zimą nie potrzebujesz problemów z wypadającymi zapłonami i tym podobnych rzeczy  Wyjmij kontrolnie świece zapłonowe i oceń ich jakość na przykład na podstawie koloru elektrody. Powinna być sucha, a prawidłowym kolorem jest kolor kawy z mlekiem do lekkiego brązu. Oznacza to, że silnik jak i świece są zdrowe, a sama mieszanka jest bardzo bliska stechiometrycznej.

W przypadku diesla, sprawdź świece żarowe. Spalona świeca, może powodować nierówną pracę zimnego silnika oraz problemy z zapłonem. W nowszych autach z układem wtryskowym common rail, świece żarowe grzeją jeszcze jakiś czas po uzyskaniu zapłonu. Czas dogrzewania jest funkcją odnoszącą się do temperatury zewnętrznej. Dogrzewanie ma jeszcze drugą funkcję- ogranicza twardą pracę silnika.

Świece takie można również łatwo sprawdzić. W większości nowszych aut poprzez diagnostykę komputerową. Jeśli nawet takowej nie ma, wystarczy podać potencjał dodatni (plus, np. z akumulatora) na końcówkę świecy, obudowa stanowi masę. Świeca, która „iskrzy” jest działająca. Jeśli nie dzieje się nic- nadaje się ona do wymiany. Ważne jest, aby świece te nie były zmostkowane ze sobą- jeśli są, trzeba pozbyć się mostka. Jedna spalona świeca, to wymiana wszystkich.

14. Kontrola zawieszenia

Aby auto zachowywało się stabilnie, musi mieć zapewnioną odpowiednią sztywność, stabilizację, czy amortyzację. W zależności od warsztatu, elementy zawieszenia, czy amortyzacji możesz sprawdzić w graniach 20-50 PLN. Wyeksploatowane amortyzatory są miękkie oraz nie pracują z właściwym tłumieniem, przez co może nas przy koleinie dosłownie wyrzucić z drogi. Czasami na takich badaniach wychodzą nawet pęknięte sprężyny. Wybite łączniki stabilizatora, sparciałe/ zerwane gumy wahacza, rozsypane łożysko amortyzatora- to wszystko może powodować, że auto będzie niestabilne, wręcz nieprzewidywalne. Pełna kontrola nad pojazdem jest Ci potrzebna szczególnie w zimie, kiedy bardzo łatwo wpaść w poślizg lub znaleźć się w sytuacji niekontrolowanej.

Przerdzewiały wahacz

Zaryzykujesz?  

15. Zadbaj o swoje uszczelki/ zabezpiecz się przed zamarzaniem zamka

Ostatnie dwie rzeczy dla Twojego komfortu. Smar do zamków. Wiadomo, że teraz już mało kto otwiera samochód klasycznie kluczykiem, ale przykładowo kiedy padnie już ten wcześniej wspomniany akumulator- będziesz do tego zmuszony. Albo też czasem jest układ jak w Land Roverach, że pilotem otwiera się wszystkie drzwi oprócz drzwi kierowcy, ale zamyka się już wszystkie. Smar grafitowy lub inny smar dobrej jakości, warto wprowadzić do wkładek zamków oraz elementów ruchomych tj. zamka klapy komory silnika. Drugą fajną pomocną rzeczą jest posmarowanie uszczelek drzwi na przykład wazeliną techniczną lub innym przeznaczonym do tego specyfikiem- unikniesz dzięki temu przymarzania uszczelek drzwi, niestety jest też i wada tego rozwiązania- możesz się pobrudzić 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *