CITROEN

Wymiana uszczelnień wtrysków i kolektora ssącego w silniku 1.6 HDI

Wymogi dotyczące norm czystości są coraz większe, niestety nie jest to bez znaczenia dla samego silnika. Nie dość, że dosięga nas wszechobecna miniaturyzacja, to jeszcze oczyszczanie spalin. W poniższym poście przeczytasz o tym jak wygląda „wnętrze” silnika diesla z układem oczyszczania spalin, oraz jak wymienić uszczelnienia przy okazji czyszczenia silnika.

Pierwszą czynnością jest zdjęcie wiązki elektrycznej z góry kolektora ssącego, odpięcie wtrysków. Następnie demontaż filtra paliwa oraz przewodów zasilnia paliwem i powrotu. Na poniższym zdjęciu zdemontowano również rury powietrzne oraz przepustnicę powietrza.

Następnie należy odkręcić przewody paliwowe. Aby zdjąć przewody powrotne paliwa z wtrysków, należy zdjąć zabezpieczenia. Potrzebny jest do tego zwykły śrubokręt.

Oraz 8 nakrętek, które trzymają wtryskiwacze.

Kolektor ssący ma po jednej stronie śruby wspólne z pokrywą zaworów, więc najlepiej zdemontować również ją. Teraz można już wyjąć wtryskiwacze. Nie zawsze dają się łatwo wyjąć, ponieważ mogą się „zapiec”. Trzeba je wtedy delikatnie rozruszać.

Jak widać na poniższym zdjęciu, w samą porę postanowiłem wymienić uszczelnienia, ponieważ wtryski są już całe w oleju. Oczywiście nie może tak być.

Przed zdjęciem kolektora, trzeba odkręcić rurę doprowadzającą spaliny, czyli głównego dostawce „syfu” do silnika.

Po zdemontowaniu wtryskiwaczy i rury, można już zdjąć kolektor ssący. Oczywiście mocowany jest śrubkami pod klucz 8 mm.

Jak widać na poniższym zdjęciu, kolektor nie wygląda najlepiej. Żeby nawet nie powiedzieć- wygląda tragicznie. Gorzej niż się spodziewałem.

Niestety nie wiele lepiej wyglądają też kanały w pokrywie.

Aby to dokładnie oczyścić, najlepiej zdjąć całą pokrywę. W tym przypadku jednak nie będę tego robił, ponieważ, aby zdjąć pokrywę trzeba zdjąć pasek rozrządu. A żeby go zdjąć, to kolejne 2-3 godziny rozbierania plus dodatkowe koszty.

Poniżej mam już gotowy zestaw do podmiany. Czarne uszczelniacze, należy wyjąć z kanałów wtryskiwaczy i osadzić nowe. Plastikowe białe podkładki pod górną część wtrysków. Zielone gumki, do przewodów powrotnych z wtrysków oraz miedziane podkładki do uszczelnienia połączenia między komorą spalania, a powierzchnią wtrysku.

Uszczelniacze wtryskiwaczy.

Przed włożeniem miedzianych podkładem pod wtryski, należy je mocno wygrzać i wrzucić do wody.

„Odpuszczone” podkładki nie wyglądają tak ładnie jak wcześniej, lecz z pewnością lepiej się dopasują 

Wtryski oczyszczone, gotowe do montażu.

Uszczelnienia kolektora ssącego wkładamy na miejsce. Montaż przeprowadzamy w kolejności analogicznej.

Podsumowując. Po poniższych zdjęcia widać, że silnik nie był czyszczony co najmniej kilka lat. Warto taki zabieg przeprowadzić, co bez wątpienia pozytywnie wpłynie na żywotność silnika. Jest też kolejny argument- zestaw oryginalnych uszczelnień kosztuje 70 PLN i wymaga 3-4 h wolnego czasu.  Nie wspomnę też, że silnik nie ociekający olejem wygląda o wiele korzystniej 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error

Obserwuj na także na: