CITROEN

Skąd bierze się olej w dolocie? i o czym świadczy?

Niewielka ilość oleju w dolocie nie jest niczym niepokojącym. Kiedy tego oleju pojawia się zbyt dużo, najczęściej świadczy to o niedziałającej odmie.

Jakie jest zadanie odmy olejowej?

Skrzynia korbowa silnika również potrzebuje ” wentylacji „. Wraz z powietrzem wydostającym się ze skrzyni korbowej, wydostają się również opary oleju. Odma ma za zadanie odseparować olej zawarty w powietrzu i skroplić go z powrotem do silnika. W przypadku C5 odma posiada wewnątrz małą membranę. Kiedy stanie się ona sztywna i zdeformowana, nie separuje oleju tak skutecznie jak powinna. W takim przypadku olej przedostaje się do dolotu- w C5 kanały te są połączone.

Olej następnie trafia do strony zimnej turbosprężarki, która przepycha olej do intercoolera. W efekcie tego intercooler wygląda następująco:

W konsekwencji czego następuje zatkanie intercoolera. Sytuacja taka powoduje spadek mocy, na wskutek dławienia swobodnego przepływu powietrza. Jest to bardzo niekorzystna sytuacja dla całego silnika, jednak najbardziej obciążony jest najdelikatniejszy element- turbina. Kolejną niekorzystną sytuacją jest zaolejenie powierzchni czujników dolotu, co dodatkowo zakłamuje dane dla komputera. Konsekwencją tego jest niestechiometryczna mieszanka.

Olej w końcowej fazie trafia do kolektora ssącego, mocno go zanieczyszczając. Spalając się w komorze silnika, pozostawia również większą ilość „syfu” w silniku.

Garret GT1544

Jak to sprawdzić?

Najłatwiej jest odkręcić przewód dolotowy do turbiny i sprawdzić tam ilość oleju. Kolejnym punktem jest odkręcenie dolnej rury intercoolera, w celu zdiagnozowania, czy nie jest, aż do tego stopnia źle, że kapie olej. Kolejną rzeczą jest odkręcenie rury dolotowej do przepustnicy powietrza i diagnoza, jak wygląda przepustnica ( może posiadać bardzo delikatny film olejowy, nie może ociekać olejem ).

Jak to naprawić?

W C5 odma jest zintegrowana z górną pokrywą zaworów i  na nasze szczęście producent dał możliwość wymiany samej membrany. Do niedawna było ciężko ją dostać, jednak teraz jest jej pod dostatkiem na aukcjach internetowych.  Raczej odradzałbym kupowanie używanej pokrywy, czy też membrany, ponieważ mija się to z celem. Należy również dokładnie wypłukać elementy układu dolotowego. Do tego celu możesz użyć np. benzyny ekstrakcyjnej.

1.6 HDI TED4 DV6

Możliwe objawy:

  • Olej w okolicy górnej pokrywy zaworowej oraz wyjścia odmy do dolotu
  • Spadek mocy silnika
  • Zwiększone zużycie oleju
  • Obecność sporej ilości oleju w dolocie
  • Wzmożone dymienie z rury wydechowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error

Obserwuj na także na: