CITROEN

Zmiana radia RD4 na radio RT3 z nawigacją

Przyszedł czas na dalsze modyfikacje, jakie od dawna siedziały mi w głowie. Zastanawiałem się, czy to ma sens, czy warto. Wniosek z tego myślenia jest jeden: jak nie spróbujesz, to się nie dowiesz. 

Tym razem postanowiłem pójść o krok dalej i zamontować fabryczną nawigację, w którą akurat mój egzemplarz nie był wyposażony. Długo można by rozmawiać o tym, czy to ma sens, jakie z tego płyną korzyści.

Kilka z tych korzyści chciałbym wymienić.

  • Przede wszystkim nawigacja, czasami może się przydać.
  • Możliwość podłączenia kamery cofania
  • Telefon z poziomu radia
  • Dużo ładniejszy interfejs
  • …no i przede wszystkim prestiż! 

Ile to kosztuje?

Koszty tak naprawdę mogą być różne w zależności od tego co aktualnie posiadasz. Jeśli posiadasz deskę rozdzielczą ze zdejmowanym „daszkiem” jesteś do przodu o 200 zł plus kilka godzin pracy. Komplet pod nawigacje zawierający: wzmacniacz, radio, ekran, wiązkę i antenę udało mi się kupić za niecałe 400 zł. Z kosztów koniecznych byłoby na tyle. W moim przypadku kwota łączna: 600 zł.

Od czego zacząć?

Zmiana instalacji nie jest skomplikowana, jednak trzeba ją dobrze ułożyć. W przeciwnym razie zaczynają się komplikacje, przy składaniu, bo tu za krótko, tam coś ciągnie… 

Instalacje lepiej jest kupić całą kompletną niż ją przerabiać. Wymiana jej jest niestety konieczna, ponieważ fabryczna nie będzie miała wtyczek do wzmacniacza multipleksowanego oraz ekranu. W przypadku fabrycznej kostki do radia, posiada ona wejścia na światłowód.

Sam wzmacniacz w moim sedanie oryginalnie znajdował się nad schowkiem. Są pod to przygotowane mocowania. Czytałem również opinie innych użytkowników, którzy twierdzą, że część z nich posiada wzmacniacz w boczku bagażnika. Prawdopodobnie dotyczy to kombi- jednak nie jestem w stanie potwierdzić tej informacji.

Jeszcze kilka słów o wzmacniaczu. Fajną opcją jest to, że producent wyprowadził z niego AUX. Fabrycznie znajduje się on na górnej płycie schowka.

Nie będę opisywał już czynności składania całości, ponieważ jest analogiczna do demontażu. Pokażę jednak, że efekty pracy ciszą oko i serce, bo sam tego dokonałeś! 

Główne różnice

  • Bardziej rozbudowane radio z obsługą światłowodu, telefonu oraz kart SIM. 
  • Duży piękny ekran połączony światłowodem!

Konfiguracja

Przyznam się bez bicia, że to było chyba najgorsze. Bez wątpienia wynikało to z faktu, że nie wiedziałem jak się za to zabrać! Nie taki jednak diabeł starszy jak się mogło wydawać i drogą dedukcji da się do tego dojść. Oczywiście konfiguracja wymaga Lexii.

Podstawową różnicą po wymianie radia, jest to, że nie konfigurujemy go już przez „Radioodbiornik” oraz „Ekran”, a przez „Telematykę”. W dalszej części napiszę po kolei co włączyć. Nie przejmuj się tym, że podłączyłeś wszystko, radio gra, a ekran nie pokazuje nic. Najpierw trzeba „powiedzieć” mu jak ma się komunikować.  niestety rzadko, ale jednak zdarzają się uszkodzone przewody światłowodowe.

  • Instalacja nowego radia

Należy zacząć od instalacji nowego radia. W tym celu po uruchomieniu Lexii wchodzisz w Elementy wyposażenia, radioodbiornik i kliknij odinstalowanie. Wróć do poprzedniego menu i kliknij instalacja. Program pokaże Ci „instalacja nie wykonana” jednak tym się teraz nie przejmuje.

Następnie wejdź w test globalny i w zakładce BSI w opcję telekodowanie ręczne. I tu będą Cie interesowały dwie pierwsze zakładki. W nich szukasz opcji, które Cię interesują i zmieniasz na „obecny”.

  • obsługa telematyki
  • obsługa RT3/TD4
  • obsługa ekranu

Nie pamiętam tych opcji w dosłownym opisie, jednak na pewno skojarzysz te opcje. Postaram się w najbliższej przyszłości uzupełnić opisy w nieco konkretniejszy sposób. Po wybraniu tych opcji w każdym menu klikasz F5, aby wykonać telekodowanie ręczne. Po wykonaniu telekodowania wychodzisz do testu globalnego i przechodzisz do zakładki telematyka. Teraz Twój ekran powinien już wyświetlać logo Citroen i uruchomić „pulpit”. Jeśli tak się nie dzieje, prawdopodobnie kodowanie nie przeszło pomyślnie. Jak wcześniej mówiłem, radioobiornik i ekran nas już nie interesują. Prawdopodobnie wyświetli Ci się „dialog: NIE”.

„Pikające” radio

Tak, jest to prawidłowe, ponieważ radio nie jest Twoje. W opcji telematyka wchodzisz znów w telekodowanie i  w ustawianie VIN i wpisujesz swój własny. Radio ponownie się uruchomi i już nie powinno pikać. Poza tym ustawiasz tam również rodzaj wzmacniacza „multipleksowany”, jeśli zamontowałeś taki jak ja, lub standardowy, jeśli go nie montowałeś. Możesz poszukać tam jeszcze interesujących Cię opcji, jednak na tym etapie, można cieszyć się własnym sukcesem. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error

Obserwuj na także na: