CITROEN

Czy warto kupić Citroena C5?

Auto to w wielu ludziach budzi kontrowersje. Niestety Francuskie auta doczekały się własnych stereotypów. Jako wieloletni użytkownik, ale i serwisant własnego auta, chciałbym podzielić się z Tobą osobistymi opiniami na temat C5. Posiadam wersję z 2005 roku, z silnikiem 1.6 HDI TED4 HZ, dlatego też w swoich wpisach częściej odnoszę się właśnie do tego konkretnego samochodu.

Citroen C5 II czy  I FL?

W 2004 doczekało się bardzo korzystnego moim zdaniem face liftingu. Można to traktować jako drugą generację, ponieważ to jak dwa różne auta. Oczywiście jest to moje osobiste odczucie i moja opinia. Samochód jak na wczesne lata produkcji jest wyposażony w  zaawansowane technologie zarówno pod względem mechaniki jak i elektroniki. Wersja II /FL oferuje  również nawigację. Co ciekawe- wyświetlacz nawigacji jest połączony z radiem światłowodem- zaznaczam 2004 rok!

Komfort podróżowania 

Komfort jazdy jest niebywały jak na auto, które można kupić aktualnie średnio od 6-10 tys. PLN (odnoszę się tu do cen C5 II FL). Hydro- pneumatyczne zawieszenie jest po prostu niesamowite. Musisz się przejechać -zrozumiesz o czym mówię.

Citroen C5

Znajomi często zadają mi pytanie, czy nie bałem się kupić auta z takim zawieszeniem. Jak argumenty podali wysoki koszt naprawy i wysoka awaryjność. Nic bardziej mylnego. Nie zgrzeszę chyba, jeśli powiem, że to jedna z najlepszych rzeczy w tym samochodzie. Nie ma też w sumie w tym nic zaskakującego, w końcu Francuscy inżynierowie pracują nad tą technologią od końca lat ’80. Serwis zawieszenia nie przewyższa kosztu serwisowania standardowego zawieszenia.

Coś dobrego o samochodzie

  • Oświetlenie

Niewątpliwym plusem jest oświetlenie zewnętrzne. Reflektory mają dużą powierzchnię i nawet jeżdżąc na przeciętnej jakości żarówkach uzyskujesz dużą ilość światła. Jest to zdecydowanie duży plus dla komfortu jazdy, szczególnie nocą. Niezwykłego charakteru nadają przednie światła pozycyjne umieszczone w górnym obrysie reflektora. Tył auta również bardzo widoczny dzięki podwójnym światłom pozycyjnym (jedna w „narożniku” i jedna w klapie).

  • Ogrzewanie

Ciekawą rzeczą z wyposażenia, o której dowiedziałem się o tym stosunkowo nie dawno jest elektryczna nagrzewnica sterowana przez komputer pokładowy. Po 2-3 minutach z kratek nawiewu leci ciepłe powietrze. Opcja ta świetnie sprawdza się zimą, kiedy masz szron na szybach,  lub jeśli tak jak ja bardzo lubisz ciepło.

  • Nadwozie

Warto wspomnieć również o nadwoziu, które oprócz pięknej bryły posiada nieocenioną zaletę- nie rdzewieje! Nawet w 10-15 letnich egzemplarzach, które nie są mechanicznie uszkodzone, ciężko doszukać się rdzy.

  • Łatwa dostępność części, niskie koszty utrzymania

Ostatnią zaletą o jakiej wspomnę są koszty części- nie są wygórowane. Są oczywiście małe wyjątki jak np. półosie, czy tylne zaciski hamulcowe. Nie można nazwać tego auta hitem stulecia. Nie można jednak też powiedzieć, że jest zacofane technologicznie. Wyższa technologia przecież nie musi też oznaczać dużych kosztów.

Wady

Żeby nie pozostawiać samych superlatyw, powiem też co nieco o wadach.

  • Klapki nawiewu

Najbardziej uciążliwa jaka mnie spotkała, a zarazem najbardziej czasochłonna to wymiana klapek nawiewu. Elementy te są zwyczajnie słabym elementem tych samochodów i wiem, że temat się co jakiś czas przewija jak nie po forach. Koszt samych klapek nie przewyższa 300 PLN. Niestety wiąże się to z demontażem całej deski rozdzielczej, tunelu środkowego oraz kolumny kierowniczej. Słyszałem o sposobach ekspresowej wymiany, jednak nie widziałem, nie robiłem – nie chciałbym się wypowiadać.

  • Utrudniony demontaż tylnych zacisków hamulcowych

Słabą stroną są też zaciski tylnych hamulców- o ile funkcjonalnie nie da się im nic narzucić, to demontaż może sprawić spore kłopoty. Powodem jest śruba o długości 150 mm, którą po dłuższym czasie ciężko wykręcić. Głównym sprawcą problemów jest utleniające się aluminium, z którego zaciski są wykonane.

Czy poleciłbym ten samochód?

Z czystym sumieniem TAK. Komfort jest w porządku, jak na te lata produkcji. Awaryjność- przeciętna. Jeśli trafi Ci się zadbany egzemplarz, na pewno nie pożałujesz tego zakupu, a samochód długo posłuży. Nie uważam, że są to auta złe, niedobre, skomplikowane i kosztowne– jednak wymagają nieco więcej wiedzy jeśli chodzi o samą ich naprawę i diagnostykę– a to już na rynku cięższy temat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error

Obserwuj na także na: